December 7, 2010

Hani TIRU One Litre of Tears

Salam Ma’al Hijrah!
Malam tadi aku ada menonton sebuah drama siri terbaru di TV3 berjudul Hani. Aku merasa ia sebuah drama siri yang agak ‘best’ untuk ditonton seisi keluarga. Memandangkan ia baru sahaja membuat kemunculan untuk episod pertama, masih terlalu awal untuk aku merungkai ‘storyline’ drama berkenaan. Tetapi apa yang aku pasti dan yakin 100 peratus, Hani mempunyai pengaruh yang kuat atau mungkin lebih tepat aku katakan sebagai mencedok idea asal dari drama siri Jepun yang pernah mencatat ‘rating’ @ top suatu masa dulu, 1 Litre of Tears!
Belumpun reda isu drama siri Seribu Kali Cinta yang dikatakan meniru idea filem Hollywood 50 First Dates, datang lagi satu…. Haha…:P 1 Litre of Tears adalah kisah yang diadaptasi dari situasi benar pesakit lumpuh (Not something special, just a memory of a girl who was chosen by a special illness). Drama jepun ni memang ‘best’ n ‘feeling’ giler… tangkap leleh jugaklah! Aku layan drama ni ‘time’ aku Diploma kat Melaka dulu. Layan dengan budak-budak bilik:P
Walaupun kita baru sahaja menyambut Tahun Baru Hijrah, tapi penerbit dan pengarah tempatan masih lagi di takuk yang lama… kalau mahu dikatakan sebagai kekeringan idea rasanya tidak adil sedang banyak lagi drama Melayu yang hebat-hebat dan mempunyai integriti serta nilai seni yang tinggi. Aku tahu tidak mudah menghasilkan skrip dan jalan cerita yang ‘best’ sekaligus mampu menarik perhatian penonton Tv setiap minggu, tapi adakah ini bermakna pengarah dan penulis skrip harus hilang ‘originality’ drama siri Melayu. Bagaimana aku bisa katakan demikian???
Untuk menjawab soalan ini lebih baik aku memberi secebis sinopsis 1 Litre of Tears terlebih dahulu. Watak heroin (Ikeuchi Aya) dalam kisah ini merupakan gadis naïf yang tinggal didalam keluarga sederhana yang membuat perniagaan tauhu. Tanpa dia ketahui dia menghidapi penyakit Spinocerebelllar Atrophy satu penyakit saraf otak yang jarang dihidapi oleh orang semuda dia. Gadis yang aktif dalam sukan bola keranjang disekolah itu pada mulanya ceria disamping kawan-kawan akhirnya menghadapi dugaan hidup yang terhebat pernah aku rasakan. Watak hero (Asou Haruto) yang ‘moody’ dan punya rasa dendam terhadap bapa sendiri akibat masa lalu juga menjadi ‘sidekick’ cerita ini. Asou menuduh bapanya bersalah atas kematian abangnya. Drama jepun ini memang penuh dengan ‘hikmah’ dan pengajaran yang baik untuk ditauladani.
Bagaimana pula dengan Hani? Sebenarnya, dalam episod Hani yang pertama lagi (malam tadi) sudah menjawab persoalanku ini. Walaupun tidak meniru bulat-bulat, tapi keseluruhan Hani ini dapat dilihat dari awal lagi (pendapat peribadi). Permulaan cerita yang terlalu ‘menjawab’ seperti… watak Hani yang sering sakit-sakit kepala dan pelupa (juga merupakan ‘shooter’ team bola jaring, bapanya peniaga kedai dobi, hero yang ‘moody’ dengan lontaran dialog “Apa guna jadi doktor, kalau anak sendiri pun tak boleh selamatkan!”) Tapi satu je yang best pasal Hani, watak Bel Ngasri…lawak giler!
Wassalam…
p/s: minat telefilem ‘AidilFitri’, Sekeras Kerikil, Sehelai Selendang Sutera, Salam Terakhir, dan tak lupa drama siri Nur Kasih…:)

7 comments:

  1. 1 litre of tears mmg best smpai meleleh air mate air hingus

    ReplyDelete
  2. yup cerite hani mmg tiru citer 1 liter tears...
    citer malaysia...
    susah carik y ori...
    bnyk copy citer org...

    ReplyDelete
  3. makcik sepet, anda mmg benar! aku tgk citer tu hingus kuar ikut mata! sedeh woo....:')

    ReplyDelete
  4. yup, nampak obivious sangat dia tiru

    ReplyDelete
  5. no wonder la script writer otak ciplak!

    ReplyDelete
  6. walaupun citer ni copy citer jepun tu...tapi tetap best.. hehe..

    ReplyDelete
  7. igtkn Awan Dania jer dia tiru drama Attention Please.. 1 litre of tears pun dicedoknye.. eish~ citer ape lak pas ni~

    ReplyDelete

Terima Kasih Daun Pandan

Hearts in the hand of another heart and in God’s hand are all hearts,
An eye takes care of another eye and from God’s eye nothing hides,
Seek only to give and you’ll receive,
So, thank and you will be thanked...

*This page is best viewed in Mozilla Firefox!


.
.