October 19, 2011

The Serious Debut

Assalamualaikum semua!

LAMA. Dah lama benar aku rasa tak jadi D.O.P! Sejak berkuli batak ni, rasanye tak punya waktu untuk bersenang2...tak punye bajet pon, iye jugak...hehe...baru2 ni member aku K-rol a.k.a Erul (nama manja) bertunang...so atas desakan beliau, aku follow ar majlis die yg agak besar tu. Atas keazaman yang tinggi dan juga minat pada bidang videografi, aku try lah test power 'secret weapon' aku yang satu ni... test2 jugak tapi...bukan test 1 2 3...this is my real test of opening new biz! Harap2nya berjayalahkan...al-maklumlah...nk practice pon x berapa nak sempat...so...aku jayakannya jugak sambil membenam moto hidup...'Roam like a tourist, Shoot like a pro!'

Shooting agak kelam kabut, memandangkan semua 'mise-en-shot' adalah jenis candid n 'mise-en-scene' pulak unfamiliar. Tapi aku bersyukur sbb aku ade fotage yang banyak utk event sehari tu. Proses offline aku jalankan dengan agak lama memandangkan signature tune yang dipilih adalah bukan dari pilihan sendiri...so, agak janggal nak hasilkan garapan dengan 'self-feeling'. Apepon, setelah berpuluh replay, barulah feel datang...klip ni tak sampai 5 minit pon, tapi memang makan masa 5 hari jugaklah!


Rendering sahaja aku tak tau dah berapa banyak. Bila berurusan dgn 1080p mmg quite hard, sume nak kene detail...yang paling penting color correction! Pergh...lighting dalam rumah aritu mmg agak menyeksakan...sbb ape? sbb boleh dikatakan setiap footage yang aku record, semua punye aperture yg berbeza...lampu pendaflour dlm rumah pon tak banyak. Semua shoot kne tepat dgn moment, terlepas satu moment je, bukannye boleh rewind balik... lain lah kalo dieorg tunang olok2...:)


Anyway...sudi2kanlah menonton klip video aku yang terbaru nih...next post rasenye aku da boleh senaraikan pakej2 foto n video yang aku tawarkan! Hujung bulan ni Insya'Allah shooting kat Gedangsa pulak...awal bulan depan dekat skit...ade order kat tempat sendiri...Serendah!



Video Rasmi Majlis Pertunangan Mass & Erul pada 9 Oktober 2011 di Bangi, Selangor.
Korang pilih ar resolusi 1080p HD mode untuk paparan yg terbaeekk! baru memukau skit hehe...:)

P/s: pecah otak memikirkan sinematografi!

2 comments:

  1. bro, where did u learnt cinematography?? cool laa

    ReplyDelete
  2. slm bro ziharusan...actually, no wax on & wax off... learn by doin' it! n one more thing, i luv arts...luv woman too...:)

    ReplyDelete

Terima Kasih Daun Pandan

Hearts in the hand of another heart and in God’s hand are all hearts,
An eye takes care of another eye and from God’s eye nothing hides,
Seek only to give and you’ll receive,
So, thank and you will be thanked...

*This page is best viewed in Mozilla Firefox!


.
.