November 7, 2010

Angkatan Baru: Ihsan & Safiah

 
KUALA LUMPUR: Ahad, 7 November 2010. Nyaris sahaja tiada bertapak jejakku ke pekan Yap Ah Loi hari ini. Nyaris juga tidak menyaksikan dua sejoli mengibaskan sayap putih gemerlapan bak sang permaisuri menurutkan titah rajanya di balairung. Sudah habis ikhtiar aku kerjakan, mencari-cari di laman sosial juga tidak kutemui. Bertanya sana dan sini, namun, tiada yang membalas sependapat denganku untuk mengabulkan perutusan raja sehari Mr. & Mrs. Razin. Perkhabaran aku terima buat yang pertama kali hanya beberapa siang yang lalu. Olehnya Hakim a.k.a Cat disampaikan kepadaku. Hampir sahaja salam angkatan baru sahaja aku titipkan… cuma berubah menjenguk sementelah mendapat panggilan harapan dari temanku, G-jol. Bersama memperkenan jemputan sahabat lama. Sahabat yang punya kependekan nama ‘cuak’ disamping teman-teman seperkolahan dahulu kala.
Tepat jam 11 dini, usai membelek surat khabar yang baharu dilanggani abah, aku terus melompat ke kamar mandi membersihi diri. Puas menyisir rambut yang kononnya ikal mengurai dan membalik-balik diri di depan kaca bayangan, cepat-cepat aku memecut jentera Suzukiku ke perdesaannya G-jol dekat Sg. Kamin, Ulu Yam. Demi memeterai janji berpergian bersama. Menyelusuri puakanya Sg. Tua! Berbekalkan Uncle GPS yang serba serbi tahu itu memandu kami berempat. Anak dan Puan G-jol pun turut serta. Alhamdulillah, telah sampai kami ke destinasi walau sedikit tersasar. Tibanya kami disambut manik-manik dingin wasiat mendung. Mujur telah sampai ke muka dewan, seperti mana dinyatakan di atas jemputan.
Orang-orang mulai menyesakkan ruang-ruang dalam dewan. Tapi masih juga tidak payah menerobos ke celah-celah kerabat itu. Ada yang mengobrol-ngobrol, ada yang berjabat, ada juga yang berkucup pipi. Tidak kurang yang asyik tersenyum mempelawa jempetun-jemputan yang bertandang. Hingar-bingar terdengar disana dan disini layaknya seperti walimah yang diketahui ramai orang-orang sebelum ini. Dari satu meja kepada sisi meja yang lain, sesungguhnya tidaklah kami temukan kelibat-kelibat orang-orang yang kami kenali di meja sekolah dahulu kala melainkan junior-junior yang jelasnya teman-teman sebaya dengan Si Safiah itu satu meja olehnya berkumpul. Begitu kami melewati perkumpulan itu, hanya jabat salam dan simpul senyum yang mampu aku lakukan. Mengingat dan menyeru nama mereka itu nyata sekali bukan keahlianku sedari dahulu lagi. Hatta ada yang diantara mereka itu berjabatan pengawas sekalipun. Sekadar bersapa-sapa muka sahaja sudah aku fikirkan cukup.
Mujur juga angkatan baru itu kami dahului. Demi menunggu susuk-susuk yang bakal jadi soroton ramai itu nanti, aku, G-jol, isterinya, anaknya mengerjakan seperti apa yang sepatutnya dikerjakan orang-orang yang sesak itu, melahap nasi minyak! Bukan tiada menjadi kebiasaan orang-orang bila menghadiri keramaian seperti itu. Demi memberi izin tetamu yang lain menjamah hidangan, eloklah kiranya kami mengundurkan diri keluar dewan sahaja, sambil mengasap tembakau sepuntung dua. Dan demi tidak melepaskan ‘moment’ ketibaannya dua sejoli itu, kami gagahkan juga menunggu. Hendak dikatakan lama tidak juga, hendak dikatakan sekejap pun tiadalah ia sekejap. Sejurus, jentera jenis Honda City memasuki perkarangan depan dewan. Orang-orang pun bersorak riuh. Laungan selawat dan paluan kompang jadi tanda ketibaan raja dan permaisuri yang tampak disulam bahagia itu. Selain menjadi tatapan lensa yang tidak sedikit.

Si Ihsan, seperti lagaknya yang dulu-dulu, tidak ubahnya macam satu dekad yang lalu. Saat jadi teruna pingitan dan teman sepermainan serta sepergurauan di meja asrama dulu, popular dia dengan sifat malu yang ter‘cuak-cuak’ mendampingi Sang Permaisuri hatinya. Wahh…! Aku jadi teringat pula zaman-zaman asyiknya Si Ihsan mengenali Si Safiah. Bila ditanya mati tidak mengaku. Padahal si posmen kelasnya Safiah itu pun aku kenal haha… Ihsan…Ihsan… bukan main selindungnya dia berkirim sayang dan rindu. Tapi tidak mengapa wahai sahabat, Allah sudah simpulkan rindu dan sayang kalian jadi cinta yang halal bagi kalian berdua. Disaksikan banyak orang-orang, sanak saudara, kerabat famili, handai taulan…

Si Ihsan,
Nakhoda bahtera sang cinta,
Tebarkanlah layar cintamu seluasnya,
Kemudilah ia elok-elok,
Janganlah pula tersadung karang,
Sebab ombak itu bermacam-macam…

Si Safiah,
Bayu laut yang terkadang dingin terkadang hangat,
Hembuskanlah hawa dingin dan hangatmu elok-elok,
Biar terbawa bahtera kemana-mana,
Asal tiada sesat di tengah lautan,
Sebab ombak itu bermacam-macam…

“Apa guna kawan ratusan berbilang? Kalau sorang pun tak dapat datang” – Warta Facebook
p/s: sekalung tahniah buat korang berdua… Selamat Pengantin Baru :’)

12 comments:

  1. thank you muaz for the lovely video yah :)

    ReplyDelete
  2. hbt btul la muaz ni....x nk ke jd penulis buku?..

    ReplyDelete
  3. anonymous 1: apsal ar korang ni x tulis nama..? begitu tidak tahu kpd siapa aku harus kembalikan 'welcome'ku...

    Anonymous 2: tp x sehebat ko...penulis buku? hurm...menuskrip tgh pending...xde idea...hehe:P mohon doanya ya!

    ReplyDelete
  4. muaz, thanx this is lovely..try search his wife..safy raxen.. aku pun xde abg ihsan nye fb ;)

    ReplyDelete
  5. owh abg ihsan ye? aku sebaya die kot....haha:p

    ReplyDelete
  6. bkn corel ar bro...corel si syafiq dah expired! ni powerdirector...ranked 1st in da top 10! huhu:P

    ReplyDelete
  7. kak safi cantekk sgt..tahniah lg skali..:)

    ReplyDelete
  8. semoga berbahagia hingga akhir hayat.. lepas ni faz pulak

    ReplyDelete
  9. Wowww... cantik la SUSE Muaz... nnti wedd kami, leh la SUSE Muaz wat sebegini cantik~ Suker ^_^

    ReplyDelete
  10. Insya'Allah...Massafiza...aku doakan korang smg sampai ke pelamin impian korang!

    ReplyDelete

Terima Kasih Daun Pandan

Hearts in the hand of another heart and in God’s hand are all hearts,
An eye takes care of another eye and from God’s eye nothing hides,
Seek only to give and you’ll receive,
So, thank and you will be thanked...

*This page is best viewed in Mozilla Firefox!


.
.