November 3, 2010

The Hamka's Seeker

Susah betul aku nak jumpe novel karya-karya Buya Hamka ni! Kurang lebih dua bulan yang lepas, aku ade beli satu karya die yang berjudul 'Di Dalam Lembah Kehidupan'. Buku ni bukan novel tapi lebih kepada kumpulan cerpen pendek yang semuanya berkisarkan cerita-cerita sedih dan kisah kemelaratan rata-rata manusia di dunia ni. Memang best! Tapi, macam biasa... aku belum lagi 'settle'kn lagi pembacaan aku.... baru separuh jalan...

Semalam, sejurus membeli tiket wayang (Enthiran), aku singgah-singgh kejap kat MPH Bukit Raja. Memang tak lain tak bukan, mencari karya-karya Buya yang belum lagi aku miliki! dari rak ke rak, dari baris ke baris, dari awek ke awek... tak jugak aku temui. At last, aku give up... aku tanya aje tukang toko buku itu. Rupe2nye... dieorang dah 're-sorting' balik rak buku-buku karya beliau. Adelah dalam dua tiga judul semuanya... tapi one of them bukan Buya punye, tapi anak beliau Rusydi Hamka! Alhamdulillah... Nasib baiklah salah satu drpd mereka itu, terdapat sebuah karya yang belum aku miliki... Tuan Direktur (keluaran Pustaka Dini)!

Entah ape kisahnya bukan menjadi soal tapi apa yang paling penting aku dah jumpe karya beliau yang belum ada dalam senarai koleksiku. Misi pencarianku ini sudah pasti belum lagi tamat... misi ini akan diteruskan sampai bila-bila insya'Allah... selagi aku tak menemukan semua karya beliau! yang tak berapa nak bestnye... aku sering menemukan 'pattern' buku yang berbeza-beza keluaran Pustaka Dini ini... maklumlah dari yang lama-lama sampai ke cetakan yang terbaru... design, saiz dan kulit buku memang lain-lain... mesti tak smart kalau susun kat rak buku aku kat rumah...:(

By the way, the contents much much more valuable than its covers! Aku memang 'recommend' la pembacaan karya-karya Buya Hamka ni kalau nak dijadikan sumber rujukan ilmiah dan jugak inspirasi hidup yang terapung tak hanyut, tenggelam tak basah! Setiap kali membaca pasti terasa kesegaran idea, falsafah dan pemikiran penulis disisi...full of exciting! dari helaian pertama sampailah yang terakhir...:)


Berikut adelah judul-judul Buya Hamka yang sudah aku miliki:
1) Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck (1937)
2) Di Bawah Lindungan Ka'abah (1936)
3) Angkatan Baru (1942)
4) Terusir (1940)
5) Merantau Ke Deli (1940)
6) Keadilan Ilahi (1962)
7) Di dalam Lembah Kehidupan (1939)
8) Tuan Direktur (1961)


“Buku tidak salah dibaca walaupun penerbitannya sudah lama, kerana apa yang dinukilkan pasti saja ada gunanya untuk masa-masa yang bakal dilalui. Seseorang pengarang memerah otak dengan kebijaksanaan yang dianugerah Allah bagi menghasilkan satu karya yang baik”. (Dr. Shahrom TM Sulaiman)

 
p/s: semalam terjumpa pulak karya terbaru Kang Abik, BUMI CINTA (from the creator of best seller's Ayat-ayat Cinta & Ketika Cinta Bertasbih)

6 comments:

  1. salam muaz... banyak betol cite hamka ko :)

    ReplyDelete
  2. w'slm puan minona...biase ar...pujangga mcm aku x ble ar nk lpskan karya2 agung ulamak terkenal mcm beliau! test ar baca sekali...xkn asik nk bca budak getah je...hehe:P

    ReplyDelete
  3. "karya5 buya hamka yg mane satu best,,,nmpk mcm menarik jeq bahan bacaan nie.."

    ReplyDelete
  4. setakat ni sumenye best2...xtau mane 1 nk pilih...tp yang paling best mesti ar Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck n Di Bawah Lindungan Kaabah!

    ReplyDelete
  5. thanx....x pe la nnty kt try cari....

    ReplyDelete
  6. u're welcome! nnt kalo jumpe judul yg lain dr senarai yg kt atas ni bgtau ek!:)

    ReplyDelete

Terima Kasih Daun Pandan

Hearts in the hand of another heart and in God’s hand are all hearts,
An eye takes care of another eye and from God’s eye nothing hides,
Seek only to give and you’ll receive,
So, thank and you will be thanked...

*This page is best viewed in Mozilla Firefox!


.
.