August 30, 2010

Jumaat Dini di Perdesaan

Assalamu'alaikum w.b.t my beloved readers!

For the first time of Ramadhan having 'sahur' with my mom n the other siblings...even it quite late but that's okay - JIT concept applied - haha:P That's real 'sahur'! Procrastination of 'sahur'....it's a 'sunnah' of Prophet Muhammad p.b.u.h...:')

Normally I don't eat heavy meals like rice and other side dishes...just having some breads and Radix coffee...sometimes biscuits hehe...but of course, this is home, where, lots of food supplies and the most important thing..we have kitchen! All preparation made by you, mom, you just wake me up and serve me lovingly...love u mom! I'm really sorry for not helping you...much...but I'm always be there if u need me...occasionally:) Insya'Allah...:')

End of indaver language...haha!

Coming back to what we called as a 'Lingua Franca' of this great Nusantara!

VROOM...jentera berkuasa dugong!
Usai bersahur, selang entah berapa minit kemudian, terdengar pula akan laungan muazzin sayup-sayup...terasa cepat pula panggilan subuh dini ini. Bergegas aku membersihkan apa yang patut. Cepat-cepat pula kaki ini melangkah, menyarung kain dan baju kurung. Aku maklum, disini bukan semacam di kolej yang 'perehatan'nya agak lewat dan masih boleh berlengah untuk mendapatkan sujud yang istimewa di pagi ini. Throttle dipulas dengan agak keras meredah lorong di perdesaan ini. Wah, dingin sekali! maklumlah bukan selalu menunggang begini ke rumah-Nya. Walau berlengan panjang dan bersarung labuh, embun dini bagai menyelinap juga ke dalam rongga busana ini....sambil dihembus juga bau basah yang menyegarkan...fuhh enaknya sehingga menggigil!

Tiba sahaja aku di perkarangan milik-Nya, jemaah telah pun bermula...entah berapa detik telah berlalu tiadalah dalam pengetahuanku. Jentera ditongkat, kaki diangkat, saf didekat, aku merapat! Allahu Akbar!....selang beberapa potong ayat, imam pula bersahut "Allahu Akbar"...demi, kami merukuk....arrghh....terlepas sudah!:')

Usai 'berehat', salam diberi dan doa dipanjat memohon dari yang empunya alam, diisi pula dengan kuliah subuh sehingga mentari menyirnakan lembayung kemerahan di ufuk Timur. Walau sedikit kecewa, tapi aku masih bersyukur...ditetapkan hati...untuk ke sini, alhamdulillah! Semoga Allah mengurniakan pahala, taufiq, hidayah serta rahmatNya kepada aku dan seluruh pelusuk perdesaan ini sekaligus yang menganuti agama agung ini...ameen!

BUNNY...hope to see you again!
Sejurus tiba dihadapan rumah, terpelik aku disambut dengan kehadiran seekor arnab putih yang sungguh chauntique! bertanya-tanya pula aku dari mana ia datang. Sedang ia berlari anak-anak di halaman dan menjamah buahan mempelam yang telah gugur dari pohonan sebelah...sempat juga kau merakam telatah comelnya itu...jadi teringat pula aku ketika abah pernah memelihara spesis yang sama saat teratakku masih di Kalumpang! Kini tidak lagi...abah telah membebaskan mereka ke dalam hutan yang berdekatan ketika itu...sayangnya tatkala mereka itu sedang pesat membiak:) Tinggi jugak 'maintenance' dieorang ni lagaknya...

Wassalam...:)


No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Daun Pandan

Hearts in the hand of another heart and in God’s hand are all hearts,
An eye takes care of another eye and from God’s eye nothing hides,
Seek only to give and you’ll receive,
So, thank and you will be thanked...

*This page is best viewed in Mozilla Firefox!


.
.