August 25, 2010

Yang Pertama Buat Yang Kelima...:')

Assalamu'alaikum w.b.t buat para pembaca! pergh....tu pon kalo ade ar kn hik hik...:P

Baru je lepas berzohor dgn staff2 yg lain kat surau td...sedih skit sbb terlewat td...masbuk ar gamaknye... Balik je opis teros submit keje2 smlm kt 'wing' sebelah...tgh menanti ape plak tugas yg bakal aku terima jap lg...sementara tu aku nak jgk berkongsi pengalaman pertama aku menunaikan Rukun Islam yg kelima - ZAKAT FITRAH:')
Bagaimana aku bole terjebak dgn zakat nih? haha...senang je jwpnnye...dah mmg kewajiban aku sbg Muslim, kite wajib melaksanakannya! Semuanya bertitik tolak dari satu kuliah Subuh minggu lepas...kebetulan pulak ustaz yg sampaikan kuliah tu banyak menyentuh mengenai Zakat Fitrah di bulan mulia ni bulan Ramadhan. adelah skit2 die sentuh pasal hukum hudud, pose dan sbgnye. Alhamdulillah ar aku tak balik bilik terus, dpt gak aku tau selok belok dan syarat wajib tunaikan zakat nih....selama ni pun samar2 je...xpon mmg ingat2 lupe je...padahal bnyk sgt sumber2 bacaan pasal zakat fitrah ni....nak x nak je baca...hehe:)

Memandangkan viewers nye pon dikalangan students yg tgh menuntut, so bnyk perkara menyentuh keperluan dan bagaimana bisa seorang student boleh diwajibkan melaksanakan ibadah zakat ni. Bual bicara sepertimana biasa...ustaz mesti ar bg sabdaan atau firman yg merujuk kpd kewajipan menunaikan ibadah zakat ni...ye la bile seseorang bisa digelarkan sbg 'penasaran' terhadap sesuatu yg mahu ia dengar...tumpuan mesti lebih! satu persatu patah perkataan yg keluar dr mulut ustaz itu menyusup perlahan ke dlm cupingku...

Maka, pada satu tahap pahamlah aku bahawasanye student2 ni x wajib lg bayar zakat sbb masih dlm tanggungan penjaganya...sambil mengangguk kala itu jualah bunyi 'owh' terhembus dr tenggorokanku...tanda2 yg kononnye aku dpt cerna ape yg ustaz tu bincangkan...TAPI...ustaz tu menyentuh pula bagaimana bisa student itu diwajibkan bayar zakat...tidak sedikit student kite ni yg menerima biasiswa dr sumber2 yg pelbagai...x kirelah dr celah mane ia dpt...bila mane sorang student punya biaya yg cukup utk menyara dirinya bahkan berlebihan pula...ia DIWAJIBKAN menunaikan zakat fitrah!

Kalaulah kuliah ni macam pengajaran dlm kelas dah lama aku angkat tangan nk tanye:) dlm fikiran aku mase tu "aku xpe kot... sbb aku bukan dpt biasiswa tp pinjaman PTPTN, lain tu" waima, org yg berhutang itu pon termasuk dlm ASNAF YANG 8, dimana org yg layak menerima wang zakat (tertakluk kpd keperluan pinjaman)...xkan org pinjam ceti nk bayar hutang pon dpt duit zakat kan...melampau ar tu kn haha...mau berbaris org claim zakat kt M'sia nih!

Berikut adelah penjelasan ustaz tersebut (lebih kurang maksudnye):
kite ini seringkali beranggapan bahawa org yg sudah punya harta, kerjaya, dah kawin dan sbgnye sbg syarat wajib atau kelayakan WAJIB bayar zakat....itu merupakan tafsiran yg agak lari dgn maksud sebenar ibadah zakat...ASALKAN KITE PUNYE BELANJA YG CUKUP MENYARA DIRI SENDIRI ATAU TANGGUNGAN YG LAIN...kite dah wajib keluarkan zakat fitrah!

Ape lg, tahap keraguan dan kemusykilan aku suddenly meningkat dgn dasyat! tak silap aku, ustaz tu ckp jika perbelanjaan seseorang melebihi SEPERDUA keperluannya, dah wajib bayar zakat!
Perbincangan terus dilanjutkan kepada golongan yg layak terima wang zakat, saluran zakat, waktu wajib, afdhal, haram, harus tunaikan zakat dan sebagainye sehingga jarum minit mendekati digit 12 menandakan jam 7pg sudah hampir...walau kuliah sudah tamat namun ade satu hal lg yg memusykilkan...tanpa menunggu lagi, aku terus bertemu dgn ustaz tersebut melampiaskan keraguan yg terbenak dlm kepala otak aku mase tu...sambil menghunuskan salam dan perjabatan, lalu aku bertanya:



AKU: Ustaz, nak tanye skit...saya ni student praktikal dan juga menerima elaun sbnyk RM500 sebulan. Apakah saya WAJIB bayar zakat? atau bapak saya je yg bayar?

USTAZ: Dah kahwin???

AKU: Hmmm....belum ustaz.(dengan yakin hehe)

USTAZ:  Elaun RM500 dapat tiap bulan...hmm...bapak masih bagi belanja???

AKU: Masih ustaz! (walaupon x selalu hehe)

USTAZ: Kalau macam tu dah WAJIB bayar...

AKU: WAJIB ye ustaz...(aku malas tanye kenapa, bayar sudah rm7 je pon)...so, ape yg patot saya bgtau bapak saya kalau saya dah bayar utk diri sendiri punye???biarkan die bayar double ke utk saya???

USTAZ: Yang sepatutnye, lepas kamu bayar bahagian kamu itu...bagitau lah bapak kamu..."Abah, zakat yg bahagian abg, dah abg settle kn...nanti abaah x payah bayar lg....:)

 AKU: Owh..OK ustaz terima kasih! (pahamlah aku ttg kewajibanku ini, puas ati dpt tanye sendiri)


keluar je surau, naik bilik terus aku sms Najmi (ex-rumet aku mase sem3 dulu)..."Najmi, nanti teman aku g PAS tgk pc aku yg terbengkalai kat kedai tu...pastu kite bole g bayar zakat sama2 kt masjid"...selang beberapa saat, balasan sms diterima, tawaran aku diterima baik temanku itu...die pon ade hal gak nak g Bank Islam deposit cek elaun die katanye....aku pon carry ar die g bank dlu...masa tu pon dah nk dkat pkul 12.30tgh ari...nnt kalau dah masok PAS susah lak nk keluar g masjid...so kiteorg pon gerak dulu g masjid negeri - IKTIKAF kot sambil tunggu waktu Zohor. Sampai2 je 'amil zakat xde kat meja die....alang2 da smpai lepak2 lah aku sambil menceritakan kisah yg telah aku sampaikan pada korang sume ni pd die...tak lama lps tu 'amil pun sampai...lalu bermulalah hunusan tangan berjabat dan lafaz2 kami menunai ZAKAT FITRAH 1431H...Alhamdulillah rasa syukur yg amat sgt dgn harapan amalan2 kami sepanjang Ramadhan ni tidaklah terapung-apung diantara langit dan bumi! 

Ya Allah...jadikanlah kami manusia2 beruntung yg beroleh keampunanmu di bulan Ramadhan ini, sesungguhnye rindu kami pada purnama ini bukannye sedikit...pertemukanlah kami dengannye lagi!

P/S: haraplah dapat dikongsikan bersama, b'coz...we're NEIGHBORS!

Wassalam...:')

ZAKAT 1 KEWAJIPAN...BERZAKATLAH!


 
























No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Daun Pandan

Hearts in the hand of another heart and in God’s hand are all hearts,
An eye takes care of another eye and from God’s eye nothing hides,
Seek only to give and you’ll receive,
So, thank and you will be thanked...

*This page is best viewed in Mozilla Firefox!


.
.