October 30, 2010

Illegal Cooking


Assalamu'alaikum w.b.t!
Photo album dapurku...
Kali ini teringin sekali aku berkongsi pengalaman aku sewaktu menetap di Kolej Jati kira-kira setahun yang lalu. Sewaktu menghuni Blok B di bilik berdigit 2611 (Laman Fitrah) secara solo. Aras 6 ini merupakan tingkat yang sudah lama tidak digunakan, cuma kebetulan dibuka buat pelajar-pelajar rayuan seperti aku. Senang cerita, sebab aku lambat sangat mendaftar kolej, dapatlah aku bilik-bilik yang paling tinggi (aras paling atas). Dan kebanyakan struktur Kolej Jati sememangnya secara keseluruhannya memiliki empat buah bilik di setiap aras. Sebenarnya, hendak dikatakan bilik juga tidak, sebab fizikalnya lebih kepada sebuah rumah yang memiliki tiga buah bilik didalamnya dan terdapat ruangan dapur. Ketiga-tiga buah bilik (satu rumah) ini sepatutnya diduduki oleh enam orang pelajar yang masing-masing dua orang sebilik. Namun, sedikit terasa malang apabila tiada seorang pun yang menduduki rumah itu selain aku... dari awal semester hingga akhir peperiksaan semester 4! Sungguhpun terdapat 'cerita' disebalik aras ini, aku rasa baik aku simpankan dahulu kisahnya buat entry yang akan datang insya'Allah...

Walaupun dihimpit dengan kesibukan tugas-tugas dan tanggungjawab sebagai seorang pelajar ijazah, aku sangat gemar memasak bersendirian. Selain dapat berjimat, aku juga dapat mengasah deria masakan aku yang tak berapa nak tajam ini. Segala perkakasan dapur aku bawa dan beli sama ada yang halal ataupun yang haram dari perspektif pihak kolej. Asalkan dapat makan dan menampung kelaparan tembolokku seadanya. Memang seronok kalau dapat makan 'something' yang kita sendiri masak. Lagi best kalau dapat bagi kawan-kawan makan sekali. Nikmat yang tiada tolok bandingnya! Tak percaya, cubalah! Lagi mantop kalau kawan-kawan tu puji kita ni pandai masak. Walhal, benda-benda simple je...hahaha.... Yelah... kalau kat rumah tu dah memang jarang sekali nak pegang sudip dan periuk nasi. Semuanya serahkan pada yang pakar! Hehe...

Apa yang selalu aku masak? Disebabkan aku masih lagi dikategorikan seorang perawan... haha... isu lauk pauk ini bukanlah menjadi suatu hal yang merumitkan. Asal campak itu dan ini dalam kuali pun dah dikirakan beruntung! Biasanya nasi goreng lah... yang paling simple dan enak untuk dijamah oleh bujangan sepertiku. Selalu juga makan nasi putih bersama ikan goreng berlaukkan kicap manis cap kipas udang! Sayur? Paling senang sekali, tidak perlu digoreng atau ditumis, sememangnya yang jadi kegemaranku sejak sekian lama... Ulam Raja! Jimat masa, jimat tenaga, jimat minyak, jimat elektrik lagi berkhasiat... Mujurlah Kolej Jati ini begitu hampir dengan pasar basah Seksyen 6. So, tidaklah sukar untuk aku mendapatkan bekalan masakan yang aku dambakan hampir setiap hari.

Pada kebiasaannya, aku akan membeli empat ekor ikan dan dua ikat ulam raja di pasar. Ikan-ikan tersebut akan aku goreng sekaligus memandangkan tidaklah aku mampu menyeludup masuk sebuah peti ais utk menyejuk beku bahan makanan. Sekadar kais tengah hari makan tengah hari, sudah kais, makan malam sekali! Tidak hairanlah kalau sememangnya aku masak sekali sehari. Lagipun, yang tinggal di rumah itu hanya aku... tiada soal cukup ataupun tidak! Kadang-kadang terasa senang bila mana tidak ada seorang pun yang kisah tentang rutin seharianku. Ada rasa bebas yang bermukim di hati.... memanglah sunyi tapi apalah ertinya sebuah kesunyian itu tatkala aku sudah bertemankan desktop kesayanganku. Pasti hidupku tidak lagi terasa bosan malah lebih 'bising' dari yang berteman...:)
Photo album bubur 'cagung'...
Bercerita soal masak ini, aku jadi teringat pasal bubur 'cagung' yang pernah aku sediakan untuk teman sekelas dulu... masa tu pagi-pagi lagi seawal 7 pagi sebelum pergi kelas aku sudah berembang pagi ke pasar Seksyen 6 membeli jagung, santan dan cacar. Takut-takutlah kalau tak sempat nak bungkus dan bawanya ke kelas...haha...memang seronok masa ni!

p/s: kalau sesape nak resipi bubur cagung ni bolehlah request ye...hehe:P

2 comments:

  1. muaz, ngeri wey tgk ikan tuh..hahahaha :-)

    ReplyDelete
  2. apsal ngeri pulak? bukannye aku goreng ikan phiranna pun haha...

    ReplyDelete

Terima Kasih Daun Pandan

Hearts in the hand of another heart and in God’s hand are all hearts,
An eye takes care of another eye and from God’s eye nothing hides,
Seek only to give and you’ll receive,
So, thank and you will be thanked...

*This page is best viewed in Mozilla Firefox!


.
.