January 28, 2017

5 Sebab Mengapa Filem 'Time-Travel' Sangat Popular


Time travel is the concept of movement (such as by a human) between certain points in time, analogous to movement between different points in space, typically using a hypothetical device known as a time machine, in the form of a vehicle or of a portal connecting distant points in time. (Sumber: Wikipedia)

Filem 'Time-Travel' sering mendapat tempat di hati peminat filem seluruh dunia. Bahkan pembikan filem akan sentiasa mencari kelainan dalam membawanya ke layar perak. Antara lima faktor mengapa ia menjadi pilihan penggemar filem tanpa berbelah bahagi;
1. Idea; Konsep filem sememangnya jadi taruhan paling penting dalam apa jua jalan cerita yang mahu disampaikan. Keunikan idea sesebuah filem akan lebih diingati setiap penonton. Sesekali para penerbit akan meletak 'tagline' pada poster filem-filem mereka sebagai teka-teki kepada konsep filem.
2. Teknologi; Apakah peranti yang membolehkan masa dimanipulasi? Itu jawapan kepada sesuatu teknologi mesin masa yang dibangunkan dalam filem. Mesin atau alat khusus yang dimainkan semestinya di luar batas minda penonton.. Bagaimanapun, *bukan semua filem menggunakan mesin masa untuk mengembara atau menjelajahi ruang masa.
3. Mainan minda; Tidak sedikit penonton yang gemarkan teka-teki dalam cerita. Manipulasi masa kerap jadi bahan mainan minda sebab ia suatu yang menyeronokkan. Justeru, tidak hairan jika penulis dan pengarah filem sengaja mencari sisi 'non-linear' dari sudut masa lampau dan masa hadapan untuk menarik perhatian penonton dari awal hingga akhir cerita.
4. Putaran plot; Agak sukar merungkai plot cerita yang bukan linear walaupun itu bukan sesuatu yang disengajakan. Jalur masa yang berbeza-beza menarik tumpuan penonton semaksimum mungkin. Tanpa tumpuan yang tinggi, penonton gagal membuka 'ikatan' yang bersimpul. Ini juga dianggap suatu cabaran oleh penonton kreatif dan berhaluan kiri. Plot yang terlalu 'mainstream' dan 'popcorn' amat mudah ditebak serta membosankan.
5. Mustahil; Penjelajahan masa adalah sesuatu yang bukan realiti. Penulis skrip akan cuba sehabis baik dalam mendifinisikan teknologi mesin masa serta menjelaskan bagaimana ia boleh dilakukan. Memang sesuatu yang mustahil untuk dibuat dalam dunia nyata. Oleh itu, penyampaian yang baik dan tepat serta boleh dipercayai akan mengelakkan kekarutan melampau.
Berikut adalah filem-filem 'Time-Travel' Top 15 sepanjang zaman pilihan aku:
1. Predestination (US)
2. Interstellar (US)*
3. The Phone (Korea)*
4. Your Name (Japan)*
5. Source Code (US)
6. Edge of Tomorrow (US)
7. Terminator: Genisys (US)
8. Looper (US)*
9. Doraemon: Stand by Me (Japan)
10. X-MEN: The Days of Future Past*
11. Tomorrowland (US)
12. Jeon Woochi: The Taoist Wizard (Korea)*
13. 24 (Tamil)
14. Déjà Vu (US)
15. Project Almanac (US)
*Filem tanpa mesin masa.
P/s: Tak ketinggalan filem sains fikyen kegemaran waktu kecilku, XX Ray II (Malaysia) dan juga Back to the Future (US)!

1 comment:

Terima Kasih Daun Pandan

Hearts in the hand of another heart and in God’s hand are all hearts,
An eye takes care of another eye and from God’s eye nothing hides,
Seek only to give and you’ll receive,
So, thank and you will be thanked...

*This page is best viewed in Mozilla Firefox!


.
.