January 20, 2017

Kian Muda untuk Mati


"Yang paling dekat adalah kematian. Yang paling jauh adalah masa lalu. Yang paling besar adalah hawa nafsu. Yang paling berat adalah memegang amanah. Yang paling ringan adalah meninggalkan sholat. Dan yang paling tajam adalah lisan manusia. -Imam Al Ghazali-"

Dalam satu kitaran hidup, pasti akan wujud permulaan dan pengakhiran. Tiada kira sebarang makhluk. Tiada had sebarang semesta. Kalau dapat dilukiskan satu garis masa di minda, aku dapat bayangkan seperti melihat satu titik yang sedang bergerak meniti garisan kelabu dan meninggalkan garisan merah di belakang. Tidak seperti di YouTube, aku tidak sama sekali mampu menjedakan titik itu mahupun kembali ke garisan merah! Hakikatnya, titik itu makin hampir ke penghujung tanpa perlu aku berbuat apa-apa.

Pastinya penghujung itu takdir ajal kita. Setiap detik makin mendekat dan berkurang. Apakah masa-masa yang tersisa ini kita punya waktu untuk memikirkan sesuatu? Alasan untuk berfikir dilihat suatu yang lebih relevan kala ini. Rata-rata manusia itu 'malas'. Jika tidak dirasakan perlu, malas itu bantalnya. Kerna perbuatan itu lebih berat dari berfikir. Sememangnya tidak cukup untuk hanya berfikiran, harus melakukan! Pokoknya, wajib kita mengingat akan destinasi akhir sebab ianya semakin hampir.

Hari ini kita melihat ibu dan ayah di sisi. Esok sahaja belum tahu. Hari ini kita melihat matahari indah. Malam nanti ada sinar bulan pun tak tahu. Meski ketidakpastian itu sesuatu yang bisa 'memeranjatkan', namun mati itu lebih 'suprise'! Jika benar memikirkannya dengan dalam-dalam, bergetar tangan, berpeluh dahi. Tapi manusia akhir zaman ini bukan layaknya para sahabat. Kian lama, Kian jauh. Kian lama, kian lupa. Begitu jualah ia lupa akan mati.

Demi Tuhan maut itu sungguh menakutkan bagi yang mengerti. Dekat dengannya sehingga sehelai kertas pun tak bisa menjauh. Gelapnya sampai hitam itu bukan lagi warna. Seruannya sudah dulu disahut Izrail. Hanya cuma, menunggu saat dan ketika! 

Jalan raya... Bukan hanya untuk berjalan. Tujuannya terletak pada setiap langkah ke hadapan. Jalan yang tak dibuat demikian, bukanlah jalan. Jalan itu terbuka untuk semua orang. Tapi bukan semua yang boleh melaluinya! (Jang Geu-rae, 2014).  Andai kaki yang melangkah itu benar, maka mautnya itu indah!

... استغفر الله العظيم واتوب اليه 

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Daun Pandan

Hearts in the hand of another heart and in God’s hand are all hearts,
An eye takes care of another eye and from God’s eye nothing hides,
Seek only to give and you’ll receive,
So, thank and you will be thanked...

*This page is best viewed in Mozilla Firefox!


.
.