January 3, 2017

Hidayah itu Bukan Diberi, Tapi Dicari!

Credit to Sarah Hani

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman :
إِنَّكَ لَا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَن يَشَاءُ ۚ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ ٨:٥٦

“Sesungguhnya engkau (Muhammad) tidak akan dapat memberi hidayah (petunjuk) kepada orang yang kamu kasihi, tetapi Allah memberi hidayah kepada orang yang Dia kehendaki, dan Allah lebih mengetahui orang-orang yang mahu menerima petunjuk”. [Al Qashash/28 : 56]


Berdasarkan petikan di atas, secara literalnya aku menyangkal cakap-cakap Tuhanku. Betapa tegarnya. Bukan bermaksud membolak-balik atau menafikan hakikat, justeru aku ingin menyapa diriku sendiri. Terkadang aku merasa bahawa hidup itu harus ikut aturan. Tanpa aturan, manusia 'mati'. Sungguhpun jalan hidup sudah tertulis, pada akhirnya kita juga yang memilih. Bukan semua orang mampu menerima idea ini, bahkan tidak sedikit yang menafikannya.

Ceteknya otak manusia lalu bersoal dia tentang pilihan. Mengapa harus memilih sedangkan semuanya telah tertulis, telah bertakdir! Maka dia harus ingat akan suatu hal, memilih untuk tidak memilih juga suatu pilihan. Mana mungkin manusia tidak punya pilihan sama sekali. Sungguh, apabila manusia tersesat lalu dia berserah, harapannya menemukan petunjuk. Walhal, hanya berdiam diri tiada berbuat apapun. Ikhtiarnya cuma memohon doa. Habis doanya di rasakan percuma, dia berdoa lagi. Memangnya doa itu senjata orang Mukmin, tapi apa maknanya senjata tanpa ilmu.

Aku berpegang kepada prinsip hidayah itu dicari tentu sekali punya alasan yang besar. Sebesar rahsia-Nya. Mengapa dan bagaimana? Mengapa harus mencari HIDAYAH? Ini tersangat gampang aku jelaskan. Contoh. Manusia mencari kerja kerna mahu menyara hidup. Tidak kira gajiannya itu besar atau kecil. Pokoknya, dia dapat terus hidup dan dia perlu berbuat sesuatu untuknya. Mengapa aku menyamakan wang gajian dengan hidayah? Bukannya gajian dengan pahala? Sebabnya, gajian itu adalah petunjuk untuk hidup dan hidayah itu petunjuk untuk syurga.

Dan aku tinggalkan persoalan 'bagaimana' kerna itu bukan sekali milikku. Bukankah Allah berkata hidayah itu diberi kepada yang Dia kehendaki dan yang mahu menerima petunjuk? Nah, ini sekaligus menjawab mengapa kita harus dulu mencarinya (hidayah). Kalau difikirkan, mengapa tidak Tuhan menebarkan hidayah-Nya kepada semua umat manusia? Tanpa Dia memilih. Ia tidak datang tanpa dicari. Maka jadilah kamu antara orang-orang yang dipilih serta dikehendakiNya!


- والله اعلم -

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Daun Pandan

Hearts in the hand of another heart and in God’s hand are all hearts,
An eye takes care of another eye and from God’s eye nothing hides,
Seek only to give and you’ll receive,
So, thank and you will be thanked...

*This page is best viewed in Mozilla Firefox!


.
.