September 5, 2010

Berhujung Minggu Bersama ‘EXs’

Salam ‘future’ Syawal everyone!

Dalam subuh yang kian menggajah ini, terasa pula mahu mengetuk tinta-tinta papan kekunci yang tak berembun seperti diluar sana. Bagai hening pagi yang mula menyelak selimut gelapnya, aku segar dibuai lagu-lagu Aidilfitri…walau teman-teman serumah yang saat ini bahagia bersama sanak dan famili di kampung, aku masih disini berkira-kira. Mujurlah dengan kehadiran ‘ex-housemate’ku,  Najmi dan Rushdi (masa semester 3 lebih setahun yang lalu), diri tak terasa begitu bosan dan kesepian…:’)


Alhamdulillah, usai bersahur, sempat juga berjemaah bersama…rindunya pada saat-saat yang dulu… Tuhan jua yang tahu. Pagi-pagi ahad begini, kalau bukan katil yang menjadi tempat meditasi, justeru apa lagi yang mampu dilakukan pelajar praktikal seperti aku ini??? Padahal begitu banyak aktiviti berfaedah lagi berpahala yang bisa dikerjakan pagi ini… Cuma nafsu malas yang bertunjang dalam diri membuatkan jasad juga roh terasa begitu hambar…







Si Otong a.k.a Rushdi, Sabahan yang seusia denganku sudah pun dalam peraduannya… Kesian…bertilamkan simen cuma…tapi bukan salahku jua…telah ditawarkan tilam empuk…sudahnya simen ini lebih empuk gamaknya! Najmi, yang usianya dua tahun lebih muda daripada kami pula menghias paginya dengan melayan video!


Sedari petang semalam lagi mereka bersamaku menghabiskan minggu-minggu terakhir sebelum tibanya Syawal…berjalan-jalan di sekitar Plaza Alam Sentral juga bersesak-sesak di PKNS…ternyata meletihkan serta mengering tenggorokan…Si Otonglah yang mengajak, mencari perisian anti-virus katanya…bertemu pula dengan promoter kedai computer yang ala-ala gadis…hingga membuatkan Otong begitu malu dan segan mendengarkan pertuturan juga bahasa badan ‘gadis’ tersebut… memandang kedai itu yang menawarkan harga yang paling kompetitif diantara semua, terpaksa jua Otong bertemu muka kembali dengan si ‘gadis’ berjual beli…haha…right after that…singgah pula ke PKNS…kebetulan, sempat pula menonton ‘boyband’ Saujana ‘perform’ di pentas PKNS… menghiburkan pengunjung-pengunjung yang sedang sibuk membelek-belek busana Aidilfitri layaknya.

Mendengarkan single 'terbaru' mereka…Patah Hati…terasa enak pula di cuping-cuping kami… sambil mata-mata ini yang kian liar menjalar ke jasad-jasad yang semakin terlihat berpusu-pusu membelah lautan manusia… Ahh! Susahnya kalau diri dah terjebak… kiri dan kanan juga seperti menipiskan lagi pahala yang telah sedia tipis ini… “Yang berbaju kuning sendat itu lawa jugak!” Na’uzubillah wastaghfirullah!

Wassalam…:’)

Terima Kasih Daun Pandan

Hearts in the hand of another heart and in God’s hand are all hearts,
An eye takes care of another eye and from God’s eye nothing hides,
Seek only to give and you’ll receive,
So, thank and you will be thanked...

*This page is best viewed in Mozilla Firefox!


.
.