September 10, 2010

This is the Day of Eid

Assalamu'alaikum w.b.t, salam satu syawal!
Pagi ini aku tidak bersahur lagi. Sambil menghirup bau basah diluar, dada di dalam terasa dingin. Sesungguhnya gerimis juga embun yang terbias dari dedaunan dan rerumputan pagi ini dirasakan begitu enak sekali. Alhamdulillah, setelah sebulan berpuasa, menahan lapar dahaga, mengawal hawa nafsu, seluruh umat Islam di dunia merayakan hari kemenangan mereka hari ini. Seawal jam enam pagi lagi, aku dan adik-adik sibuk melompat keluar dan masuk ke kamar mandi. Mandi sunat Aidilfitri sesungguhnya.

Usai membersihkan diri secukupnya, seperti mana biasa, sepasang baju kurung aku sarungkan pada tubuhku. Walaupun tiada yang baru tahun ini, tapi yang ini juga masih kelihatan baru. Wangian tiruan 'Dunhill Desire' sedikit aku calitkan pada nadi juga pakaianku. Walaupun tidak asli, aku tetap juga menyukai bauannya. Sementara menantikan jam lapan, slot takbir raya di televisyen jadi tatapan. Abah dan adikku yang paling bongsu berangkat lebih awal ke masjid, sementara aku masih menunggu adikku Shafiq mempersiapkan dirinya. Sementelah, sempat juga aku mengulum sebiji coklat buatan tangan dari simpanan di peti sejuk. Skuter yang sedari tadi dididihkan, terus dilegakkan lagi meredah lorong-lorong dan rintik-rintik hujan.

Masjid Serendah jadi pilihanku untuk bersolat sunat Aidulfitri tahun ini. Boleh dikatakan jarang sekali aku ke sini menunaikan yang fardhu mahupun yang solat. Hatta solat Jumaat itu pun di Masjid Tarbiyatul Akhlak yang letaknya tidak begitu jauh dari rumahku. Yang paling tepat, di Pusat Serenti Serendah. Masjid Serendah ini lokasinya agak jauh keluar dari penempatanku. Mungkin dengan sebab itu aku jarang sekali ke sini. Seperti tahun yang sudah-sudah, masjid ini memang menjadi pilihan ramai orang-orang untuk mengerjakan solat sunat Aidilfitri. Maklum sahajalah, lebih grand juga selesa. Memangnya surau-surau disekitar juga menganjurkan solat sunat, bahkan di surau berdekatan jua buat julung kalinya mengadakan solat sunat ini. Mungkin sahaja atas dasar kesesakan yang biasanya terjadi pada masjid-masjid justeru dipanjangkan ke surau-surau. Walaupun gerimis tidak kelihatan mahu menghabiskan tangisannya, orang-orang seperti tidak lagi peduli dengannya. Takbir demi takbir saling bersahutan. Terbias wajah-wajah mereka yang putih dan gembira. Solat didirikan dan khutbah dibaringkan...

Pulang sahaja dari masjid, aku, abah dan adik-adik menjamah hidangan yang biasa terdapat di hari raya ini. Nasi himpit, rendang, lodeh, kuah kacang dan sebagainya memang telah tersedia oleh ibu dan adik perempuan-perempuanku. Seperti yang telah dicakapkan oleh ramai orang, sememangnya tiadalah yang sebaik dan seenak hidangan ini kalau bukan dari buatan ibu sendiri. Malah aku turut berpendapat yang sama juga. Tidak lari dari yang ramai-ramai itu. Hampir sahaja penuh perutku melahap makanan yang enak-enak itu. Alhamdulillah… Sampai pula waktu kemuncak di pagi 1 Syawal, upacara ‘wajib’ orang melayu-melayu, berjabat-jabat tangan, berucap-ucap salam dan beradu domba ampun maaf dari kedua orang tua.

Selaku memegang jawatan yang sulung, aku memulakan upacara dengan abah serta ibu, diikuti pula dengan adik-adik. Selain beroleh sampul kecil dari abah, pelukan dan ciuman kasih juga aku dapati daripadanya. Begitu juga dengan ibu. Terima kasihku… abah dan ibu. Kalian berdua tetap dalam panjatan setiap doaku insya’Allah. Selagi jasadku masih lagi mampu mengendong hayat ini. Ameen:’) Kemudian kami sefamili bersempat-sempat juga merakam potret-potret lebaran bersama-sama!

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Daun Pandan

Hearts in the hand of another heart and in God’s hand are all hearts,
An eye takes care of another eye and from God’s eye nothing hides,
Seek only to give and you’ll receive,
So, thank and you will be thanked...

*This page is best viewed in Mozilla Firefox!


.
.